top of page

HALLOWEENSPECIAL: Jaga bort zombiebyråer från din marknadsorganisation

Uppdaterat: 28 jan. 2022

Som marknadschef koordinerar du arbetet med flera affärspartner och byråer. Även du som har lyckats bygga upp en effektiv inhouse-organisation för affärsnära processer behöver i regel stöd från en federation av byråer. Dom är för det mesta värdefulla och flexibla affärspartner. Men vad händer när partnerskapet börjar ruttna och samarbetet och är mer dött än levande? Så här gör du för att identifiera och jaga bort zombiebyråer!




Zombiepartner liknar vanliga partner men har några utmärkande drag som röjer dom.


  1. Samarbetsproblem. Byrån har problem med att kommunicera värdet av det dom gör till dig eller få med andra byråer i leveransen. Typiskt sett är det inte kvaliteten i leveransen som är problemet utan hur byrån ger statusrapporter och får dig att känna att du har kontroll. En annan aspekt av kommunikationsproblem är att byrån har svårt att få med andra byråpartner i leveranser när det behövs.

  2. Lätt att slå ihop. Byrån gör det andra byråer i partnerportföljen också gör. Detta gäller särskilt områden som var cutting edge för 3-5 år sedan och nu blivit en mer vanlig kompetens. Är din Facebook-annonsering en stor del av din strategi kan det vara värt att ha stans bästa social media-byrå i partnerportföljen. Annars kanske det är mer effektivt att låta din fullservicebyrå sköta även paid social?

  3. Kort sikt blev lång sikt. Byrån täcker ett kortsiktigt personalbehov som inte längre finns. Byråer är en flexibel lösning på kortsiktiga behov i personalstyrkan. Se upp så att samarbetet inte förlängs i onödan och var tydlig med teamet och partnern kring kortsiktiga personalbehov.

  4. Lågt värde. Byrån arbetar i ett område som inte längre är värdefullt. Strategin för direct to consumer har kanske justerats och därför är inte Amazon-byrån lika värdefull längre. Utvärdera ständigt värdet i de områden där olika partners arbetar.

Commentaires


Don't miss out on the latest in digital growth - Subscribe to our newsletter!

Thank you for subscribing to our newsletter!

CONTACT US

Autopista AB

Drottninggatan 112

113 60 Stockholm

 

​​

© 2021 Autopista AB

Thanks for submitting!

bottom of page